نخستین طغیان تب خون ریزی دهنده ” ماربورگ

نخستین طغیان تب خون ریزی دهنده ” ماربورگ ” در رواندا اعلام شد 

📣

ازسری مطالب بهبود آموزش ارتباطات درخطربا هدف مشارکت اجتماعی (RCCE) درمورد بیماری ها با اولویت پیشگیری ازبیماری هاو افزایش سوادسلامت (Health Literacy )

📤
📝

 رواندا 26 مورد ابتلا به ویروس ماربورگ و 6 مورد مرگ را گزارش کرده است. این بیماری در 7 استان از 30 استان این کشور گزارش شده است. سابین نسانزیمانا ، وزیر بهداشت رواندا، در یک نشست خبری گفت: «مردم می توانند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند . هیچ ممنوعیتی برای هیچ گونه فعالیتی به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه ماربورگ وجود ندارد. مردم نگران نباشند چرا که ما همه نقاط داغ بیماری را شناسایی کرده‌ایم و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.» لازم به ذکر است ویروس ماربورگ اولین بار در سال 1967 در ماربورگ آلمان شناسایی شد که 31نفر بیمار شدند و 7نفر جان خود را از دست دادند. ویروس ماربورگ در میان انسان‌ها معمولا توسط افرادی منتشر می‌شود که مدت زمان طولانی در غارها و معادنی که خفاش زیاد دارند به سربرده‌اند.بیماری ماربورگ با این علائم ناگهانی شروع می‌شود

👇

 تب و لرز، ضعف، سردرد شدید، درد عضلانی علائم زیر بعد از سه روز ظاهر می‌شوند

👇

 قرمزی چشم‌ها، بثورات پوستی برآمده، درد در قفسه سینه و سرفه، گلودرد، کاهش وزن شدید، کبودی، خونریزی داخلی، اسهال آبکی، شکم درد، تهوع، استفراغ خیلی از افراد دچار خونریزی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند (معمولا گوش و چشم و بینی و مقعد) و طی 8 تا 9روز بعد از شروع بیماری به دلیل خونریزی زیاد و شوک وارد شده بر بدن می‌میرند. این ویروس به طور متوسط نیمی از افراد مبتلا را می‌کُشد اما خطرناک‌ترین گونه‌های آن 88 درصد از بیماران را به کام مرگ می‌فرستند. عامل این بیماری نوعی ویروس است که از خفاش میوه‌خوار به انسان و از طریق مایعات بدن از بیمار به دیگر به انسان ها سرایت می‌کند. این بیماری واکسن ندارد و درمان دارویی شناخته شده ای هم برای آن فعلا در دست نمی باشد. 

یازدهم مهر1403