آزمایشگاه فرزان بهترین و مطمئن ترین مرکز تشخیص پاپیلوما در غرب

مرکز تشخیص پاپیلوما در غرب
مقدمه:
ویروس پاپیلوما یکی از مهمترین خانواده های ویروسی با ژنوم DNA است.
دلیل اهمیت این ویروس عفونت های موضعی در محل ورود ویروس به بدن بوده که به اصطلاح عامیانه زگیل(wart) ایجاد می نماید.

زگیل نوعی تکثیر سلولی خارج از کنترل و خوش خیم بوده اما بعضی از تیپ های این ویروس توانایی ایجاد سرطان (تکثیر سلولی خارج از کنترل و بدخیم) را دارا هستند.

از ویژگی های دیگر این ویروس وجود تیپ های متعدد بوده که معمولا با عدد نشان داده میشوند. بر اساس آخرین تحقیقات و مقالات منتشر شده تا کنون بیش از 200 تیپ از این ویروس شناسایی شده که این آمار در حال افزایش میباشد.

یکی از بیماری های مهم مرتبط با این ویروس ، سرطان سرویکس (سرطان دهانه رحم) بوده که دومین عامل مهم سرطان در زنان ساکن در کشورهای کمتر توسعه یافته با تعداد تقریبی 570 هزار مورد جدید در سال 2018 میباشد.
در سال 2018 حدود 311 هزار مرگ ناشی از سرطان سرویکس گزارش شده، که 85% این موارد در سطوح با درامد کم جامعه رخ داده است.

برنامه کنترل کلی سرطان دهانه رحم بر اساس رهنمود سازمان بهداشت جهانی WHO 2019شامل:
پیشگیری اولیه (واکسیناسیون بر علیه HPV)
پیشگیری ثانویه(غربالگری و درمان لزیون های پیش-سرطانی)
پیشگیری مرحله سوم (تشخیص و درمان سرطان سرویکس مهاجم)
و مراقبت های تسکین دهنده میباشد.
مرحله پیشگیری ثانویه ، در کشور ما مهمترین مرحله این برنامه محسوب میگردد. با توجه به عدم انجام واکسیناسیون به عنوان برنامه روتین ملی، عملا این برنامه از مرحله دوم آن آغاز خواهد شد. نتایج حاصل از غربالگری این مرحله کلیدی برای برگشت به مرحله اول و انجام واکسیناسیون و نیز ادامه مرحله دوم میباشد.
با توجه به اینکه در مرحله غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر بنابر دلایل علمی ثابت شده قادر به پوشش و غربال بسیاری از موارد ناشی از ویروس پاپیلوما نخواهد بود لذا رویکرد جهانی به سمت استفاده از روشهای مولکولی با حساسیت و ویژگی بالا تغییر یافته است. این تغییرات در کشور ما نیز از سال 1398 با غربالگری بصورتHPV PCRآغاز شده است.

تایپ نمودن ویروس HPV به روش های مولکولی، به چند دلیل اثرات قابل ملاحظه ای در کنترل بیماری دارد:
• طبق تحقیقات انجام شده، آلودگی با تایپ های High Risk با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در ارتباط است.
• شناسایی تایپ های پر خطر و نیز عفونت های توام جهت پیشگیری از ایجاد سرطان حیاتی است.
• تایپ های پر خطر ۱۶ و ۱۸ در مجموع مسئول ۲۵ تا ۳۰ درصد موارد سرطان های دهانه رحم می باشند و این در حالی است که سایر تایپ های پر خطر نیز از عوامل ایجاد خطر ابتلا به سرطان هستند.
• واکسیناسیون تنها قادر است تا از بروز سرطان دهانه رحم ایجاد شده توسط تایپ های ۱۶ و ۱۸ پیشگیری کند و لذا در موارد عفونت با سایر تایپ های پر خطر ایمنی ایجاد نمی کند.
• شناسایی و درمان به موقع در آقایان می تواند در شکسته شدن چرخه اپیدمیولوژیک عفونت ایفای نقش نماید.


با در نظر گرفتن اهمیت این تست، آزمایشگاه فرزان همدان مفتخر است با پتانسیل علمی ویروس شناسی-پاتولوژی آمادگی خود را جهت انجام تست HPV Genotyping با امکان تکثیر حداقل 37 تیپ ویروس پاپیلومای انسانی و قابلیت ژنوتایپینگ 19 تیپ پر خطر 16،18،26،31،33،35، 39، 45، 51،52، 53، 56، 58، 59،66،68، 69، 73،82 و و 18 تیپ شایع با ریسک پایین شامل 6،11، 40، 42،43، 44،54، 61،62،67،70،71،72،74،81،83،84،91 به روش PCR-Reverse Hybridization اعلام می دارد.


آزمایشگاه فرزان با مدیریت آقای دکتر فرید عزیزی جلیلیان بعنوان تنها آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی در غرب کشور با ویژگی های زیر توانایی ارائه بهترین و مطمئنترین جواب پروتکل جدید HPV PCR و متعاقب آن Genotyping را داراست.

1- ثبت اختراع محیط ترانسپورت PAP/DNAبعنوان طرح فن آورانه در دانشگاه علوم پزشکی همدان با شماره ثبت کشوری 95981- 23/3/1397
این دستاورد حاصل 6 سال تلاش و آزمایش یک گروه پژوهشی ویروس شناسی بوده است. این محیط تنها محیط ثبت اختراع شده و دارای پیشینه پژوهشی در کشور بوده که با الگوبرداری از محیط Diegenطراحی و ساخته شده است.
از مزایای آن بی خطر بودن کامل محیط برای پوست و مخاطات و ملتحمه چشم بوده که این یکی از بارزترین ویژگی های این محیط بوده که این امر با توجه به استفاده از ترکیباتی مانند فرمالین در محیط های دیگر موجود در بازار مزیت مهمی محسوب میگردد.
از دیگر ویژگی های آنها حفظ ژنوم ویروسی بدون تخریب تا یک هفته دردمای اتاق (°25) بوده که در انجام پژوهش راستی آزمایی آن به اثبات رسیده است.
این ویژگی باعث تمایز آن از محیط های دیگر خواهد بود و باعث جلوگیری از جواب های منفی کاذب که به دلیل تخریب ژنوم اتفاق می افتد میگردد.
ویژگی دیگر آن: به دلیل استفاده از ترکیبات خاص در بررسی میکروسکوپی سلول کمترین میزان قارچ و باکتریهای فلور بر روی سلول باقی مانده و این امر باعث ایجاد قدرت مانور بیشتر جستجوی سلول های مورد نظر پاتولوژیست و تصویری شفاف خواهد شد.

2-ثبت اختراع کولپوسکوپ یکبار مصرف با شماره ثبت 95618- 4/2/1397 :
یکی از مواردی که در بررسی بالین توسط پزشک محترم زنان یا همکاران محترم ماما همواره مورد بحث بوده ایجاد شرایط مناسب بررسی از قبیل نور و بزرگنمایی مناسب برای بررسی دقیق ناحیه سرویکس و واژن میباشد. با توجه به این نیاز قطعه ای طراحی گردیده که به صورت یکبار مصرف و استریل و هزینه بسیار پایین (نزدیک به قیمت یک اسپکولوم یکبار مصرف) قادر به نصب بر روی اسپکولوم بوده و با یک عدسی که حدود 15 برابر بزرگنمایی داشته و تحت حمایت یک لامپ نور کوچک تجهیز شده است.

3-آزمایشگاه فرزان بعنوان مرکز تشخیص مولکولی ویروس شناسی افتخار دارد در سال 1397 با انجام بیش از 500 مورد PCRو ژنوتیپ HPVاز نمونه های استان و استانهای همجوار در هر دو جنس مرد و زن بعنوان مرکزی مطمئن و مرجع در انجام آزمایش این ویروس در غرب کشور محسوب میگردد.
همچنین این مجموعه افتخار دارد بزودی آزمایش های جدید مرتبط با HPVرا راه اندازی کند که متعاقبا از طریق وب سایت www.farzanlab.ir اطلاع رسانی خواهد شد.